luni, ianuarie 07, 2008

A început sezonul reducerilor în Italia

În Italia există de multă vreme obiceiul, ca de două ori pe an, iarna şi toamna, magazinele să vândă articolele de sezon cu reduceri între 30% şi 70%. Reducerile vizează în general îmbrăcămintea, încălţămintea şi accesoriile.

În Italia se numesc „Saldi" şi este o perioadă de reduceri reglementată de lege, cu o durată stabilită de autorităţile locale de la caz la caz. Anul acesta, tonul a fost dat de Napoli, pe 2 ianuarie, urmat de Roma, Milano, Torino şi Palermo pe 5 ianuarie.

Sezonul reducerilor ia sfârşit de obicei după două săptămâni, dar dacă nu se ating cotele de vânzări aşteptate, perioada de reduceri poate fi prelungita şi până la două luni. În aceste cazuri, spre sfârşitul perioadei de „saldi", reducerile pot deveni consistente.

Cât economisim?

De două ori pe an, în ianuarie şi iulie, brand-urile de masă reduc preţurile începând cu 30%, pâna la 80%, mai puţin cele de lux, care ajung la maximum 40%. Factorul modă, necesitatea sau terapia prin achiziţionare, sunt elementele care aduc venituri importante comercianţilor.

Luând în considerare piaţa comerţului de masă, cele mai vândute mărci în Italia sunt Zara, Mango, Promod, Extyn, United Color of Benetton, Nadine, H&M şi Sisley. Preţurile variază – media fiind 10 euro pentru o eşarfă, aproximativ 40 euro pentru o fusta şi 90 de euro pentru un pardesiu.

Afaceri, dar nu pentru toată lumea

Pentru cunoscători, perioadele reducerilor nu sunt neapărat un boom achiziţional, pentru că în afara sezonului de reduceri selecţia se face mai atent. Asta şi pentru că în Italia moda şi-a conturat bine limitele calitate - preţ. Oferta de culori pentru toate sezoanele tinde să fie din ce în ce mai variată. Moda este la ea acasă, target-ul este nelimitat, dar o mare pondere între cumpărători o au turiştii.

Turism pentru shopping

De la apariţia companiilor low-cost, nu puţini sunt românii care vin în Italia în perioada reducerilor. Valentina Mihai, manager din Piatra Neamţ, ne-a spus: „Plec de la Bacău direct la Roma, dar tot timpul spre sfârşitul perioadei reducerilor, pentru că atunci e mai convenabil. Nu o fac din sonobism, ci pentru că nu am ce cumpăra din ţară. Găsesc doar haine scumpe şi urâte".

Roma, între mall-uri şi centrul istoric

La Roma, ţinta predilectă a „navetiştilor reducerilor" din România este mall-ul Parco Leonardo, la doar o staţie de tren de aeroportul Roma-Fiumicino. Trenul pleacă din aeroport şi opreşte la intrarea în mall; 100.000 de metri pătraţi şi peste 200 de magazine îi satisfac şi pe cei mai pretenţioşi. Rezidenţii preferă în schimb mall-urile ceva mai mici; Collatina (Roma Due) sau Primavera. Străzile comerciale sunt: Via Tuscolana, pentru magazine middle-class sau Piazza di Spagna şi Via del Corso, pentru marile nume ale modei.

Parfumuri Armani la 20 de euro

Sâmbătă, când a început perioada de reduceri la Roma, genţile pentru femei Louis Vuitton costau între 49 şi 599 de euro; ochelarii de soare trec lejer de 100 de euro. O pereche de blue jeans Kalvin Klein costă 79 de euro, iar una Levi’s 35 de euro. Pantalonii Cavalli costă 39 de euro, iar o bustieră -39 de euro.

O eşarfă Miss Sixty costă 49 de euro, la fel o pereche de jeans, căciuliţele costă 29 de euro, iar o pereche de şlapi - 19 euro. Cele mai ieftine parfumuri Armani bărbăteşti costă 20-30 de euro, iar cremele de mâini, faţă şi corp costă între 60-80 de euro. Tricourile Dolce&Gabbana pentru femei costă 29 de euro, iar cele petru bărbaţi - între 39 şi 85 de euro.

O fustă DG costă între 19-39 de euro, o pereche de blue-jeans se poate achiziţiona cu 49-119 euro, iar o geacă de primăvară-toamnă costă 149 de euro. Gecile Tiziano costă între 119 şi 139 de euro, pantalonii - între 85 şi 109 euro, iar un hanorac Diesel, 52-69 de euro. La magazinele Oviesse orice produs (pentru femei sau copii) costă între unu şi 30 de euro. Pantofii sport Fila şi Kappa costă 29,90 euro, Adidas - 39-69 de euro, Nike Shox - 59-99 de euro, Nike Court - 39-99 de euro, Nike Air Max - 40-139 de euro, Lacoste - 59-69 de euro, iar Reebok - 40-69 de euro.

Capitala modei, Milano

La Milano, pentru magazine fără pretenţii exagerate se merge pe Corso Buenos Aires. Mărcile de prestigiu au preferat să deschidă magazine proprii pe Corso Magenta, Via Trieste şi în Galeria Domului.

Un ochi expert poate vedea în rafturi şi colecţia din sezonul trecut, care aduce şi surprize "ilegale": sandale de lac de 39,95 euro, preţ redus 23%, cost 29,95 euro sau o rochie din satin cu 119 euro, redus 58%, preţ final - 49,95 euro. Printre îmbracăminte şi accesorii cu preţuri reduse pot fi găsite produse de acum 2-3 sezoane.

Pentru a evita nemulţumirile şi abuzurile, inspectorii Codacons (Asociaţia pentru drepturile consumatorilor) au demarat o acţiune de verificare a bunului mers comercial. "Scopul trimiterii pe teren a inspectorilor noştri, inseraţi civil printre cumpăratori, este de a controla eventualele trucuri pe care comercianţii le aplică în vederea recuperării pierderilor anterioare", declară pentru presă preşedintele Carlo Rienzi.

Niciun comentariu: