duminică, august 10, 2008

NAE CARANFIL, MAI APROAPE DE OSCAR. RESTUL E TĂCERE!





Nae Caranfil, mai aproape de Oscar. Restul e tăcere! (VIDEO)Anul acesta, România îşi ia din nou avânt proletar către o nominalizare la premiile Oscar. Anul acesta, regizorul Nae Caranfil este alesul juriului Centrului Naţional al Cinematografiei, iar pelicula Restul e tăcere ar putea deveni una dintre cele cinci nominalizări la cel mai râvnit premiu din lumea filmului. După ce a câştigat trofeul Festivalului Internaţional al Producătorilor de Film Independenţi (IPIFF 2008, Mamaia), Restul e tăcere a fost desemnat de juriul CNC, format din şase critici - Magda Mihăilescu, Cristina Corciovescu, Dana Duma, Eugenia Vodă, Mihai Chirilov, Eugen Atanasiu - şi un regizor - Dinu Tănase -, să facă parte din propunerile a 96 de ţări pentru Oscarul din februarie 2009, ediţia 81.



Pentru prima dată, pe lista CNC figurează două filme ale aceluiaşi regizor, şi tot pentru prima dată a fost propus un documentar. Astfel, lista cuprindea zece titluri, în care, alături de filmul lui Caranfil, mai figurau două pelicule semnate Radu Gabrea – „Călătoria lui Gruber” şi "Cocoşul decapitat”, „Boogie” de Radu Muntean, „Supravieţuitorul” de Sergiu Nicolaescu, „Un acoperiş deasupra capului” de Adrian Popovici, „Logodnicii din America” de Nicolae Mărgineanu, „Legiunea străină” de Mircea Daneliuc, „Îngerul necesar” de Gheorghe Preda şi „Podul de flori”, documentarul lui Thomas Ciulei.

Criticul de film Magda Mihăilescu a apreciat că, în ultimii ani, „Oscarul preferă filmele de amploare narativă, care acoperă un anumit timp şi antrenează multe personaje. Dar la Oscarul pentru film străin este mai dificil, cred că şi factorul istorico-politic şi suflul actualităţii contează.”



Povestea din film este, în mare parte, adevărată. Fiu al unei vedete a Teatrului Naţional, timid, neintegrat, scund, Grigore Ursache (Brezeanu) îşi găseşte scopul vieţii: regizarea unui amplu proiect cinematografic: primul lung-metraj românesc, „Independenţa României”. În 1911-1912, când se petrece povestea noastră, un asemenea proiect părea de nerealizat, însă tânărul Grig este convins că va reuşi: nu doar să-şi împlinească visul, ci şi să îşi facă părintele mândru: „Vreau să arăt toate bătăliile exact aşa cum au fost, cu steagurile şi caii şi redutele care cad şi toţi eroii ăia care mor pentru ţara lor!...” Din distribuţie fac parte Marius Florea Vizante, Ovidiu Niculescu, Mirela Zeţa, Mihai Gruia Sandu, Valentin Popescu, Nicu Mihoc, Silviu Biriş, Patru Gavril, Vlad Zamfirescu, Samuel Tastet, Florin Zamfirescu, Alexandru Hasnaş, cu participarea extraordinară a actriţei Ioana Bulcă. Restul e tăcere este cea mai scumpă producţie cinematografică filmată în ţara noastră după Revoluţie, pelicula „înghiţind” suma de 2,4 milioane €, cel mai mare buget din ultimii 25 de ani, la noi în ţară.

Potrivit autorului Nae Caranfil, Restul e tăcere „este o poveste de dragoste şi ură între artist şi producător, între artă şi bani”. Apărut doar în fază de idee în 1985, filmul s-a materializat mult mai târziu, având premiera românească în martie 2008. Scenariul peliculei a câştigat deja Marele Premiu pentru Cel mai Bun Scenariu la Festivalul Internaţional de Film de la Paris în 1995 şi premiul doi la competiţia „Hartly & Merrill International Scriptwriting Competition”, Los Angeles 1999.



Pentru alegerea candidatului la Oscar, au fost luate în considerare filme care au avut sau care au premiera între 1 octombrie 2007 şi 30 septembrie 2008. Potrivit regulamentului Academiei Americane de Film, producţiile eligibile la categoria Cel mai bun film într-o limbă străină la cea de-a 81-a ediţie trebuie să fie lung-metraje produse în afara Statelor Unite, cu un dialog preponderent într-o altă limbă decât engleza, care să fi fost lansate în ţara de origine nu mai devreme de 1 octombrie 2007 şi nu mai târziu de 30 septembrie 2008. De asemenea, filmele eligibile trebuie să fi rulat cel puţin şapte zile consecutiv într-un cinematograf. „Restul e tăcere” a avut premiera în România pe 7 martie 2008.



CE ÎNSEAMNĂ PROMOVARE PENTRU OSCAR

Anul trecut, propunerea României pentru Oscar a fost filmul 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile de Cristian Mungiu, film laureat la Cannes cu Palme d'Or. 4, 3, 2 nu a intrat însă pe lista scurtă a nominalizărilor Academiei Americane de Film. În acest cerc exclusivist, promovarea este crucială: vizionări pentru membrii Academiei, PR intensiv, reclamă în publicaţii de profil şamd. Un distribuitor de prestigiu pe piaţa americană ar aduce imense beneficii unui film, românesc sau nu, în luarea unei decizii pro-Oscar. Regizorul Cristi Puiu, semnatarul Moartea Domnului Lăzărescu (propunerea pentru Oscar 2005) declara însă că promovarea prin mijloace financiare proprii este greu de atins: toţi banii încasaţi de filmul său în România au fost cheltuiţi pe campania necesară pentru membrii Academiei.

Costurile promovării au fost împărţite 50-50% între firma producătoare, Mandragora Productions, şi distribuitorul filmului. „Chiar şi aşa, am reuşit să cumpărăm doar o pagină şi jumătate în Variety”, povesteşte Cristi Puiu, estimând că o campanie serioasă pentru 4,3,2 ar egala costurile fimului...

Pentru propunerea de Oscar 2006, pe de altă parte, regizorul şi producătorul Daniel Mitulescu a evidenţiat trei surse de finanţare a campaniei: Institutul Cultural Român din New York, CNC şi firma producătoare a peliculei Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii. Minusul: la momentul organizării campaniei, filmul nu beneficia de un distribuitor american.

NAE CARANFIL, un alergător de cursă lungă



Născut la 7 septembrie 1960, este scenarist, actor şi, cel mai important, regizor. Crede că, în momentul de faţă, „în România nu mai iese nimeni la film”. I-ar fi plăcut să facă film acum 100 de ani, când „era loc pentru toată lumea, spiritul era de aventură”. Filmele pe care le face trebuie să îi placălui, în primul rând, pentru că „e spectatorul ideal”: „N-am considerat niciodată publicul sub nivelul meu, deci n-am încercat să-l prostesc (...) Publicul recunoaşte sinceritatea. (...) Aşa că nu m-am străduit niciodată să-l mângâi în sensul blănii.”

Cu ce s-a ocupat până acum:

Restul e tăcere (2007) regizor, scenarist
Filantropica (2001) regizor, scenarist
Dolce Far Niente (1999) regizor, scenarist
Asfalt Tango (1996) regizor, scenarist, compozitor
E pericoloso sporgersi (1993) regizor, scenarist, muzica
În fiecare zi mi-e dor de tine (1987) actor

TEATRU:

Lewis şi Alice, regizor







Ella Moroiu, Antena3.ro

Niciun comentariu: