vineri, iulie 25, 2008

AMENZI PENTRU PUBLICITATE ÎNŞELĂTOARE.





Amenzi pentru publicitate înşelătoare. Vezi lista hipermarketurilor sancţionate Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a efectuat, în luna iulie, mai multe controale în hiper dar şi în supermarketurile din întreaga ţară. Au fost constatate numeroase nereguli în ceea ce priveşte "publicitatea înşelătoare prin modul de prezentare al produselor", se arată în raportul ANPC. Potrivit aceluiaşi raport, au fost încălcate prevederile legale referitoare la combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, dar şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor. Pentru încălcarea acestor reglementari ANPC a aplicat 104 amenzi contravenţionale, totalizând 446.500 lei.

Iată şi hipermarketurile care au fost găsite vinovate de publicitate înşelătoare şi produsele prezentate în acest mod:

*SC REAL Hipermarket România SRL Bucureşti
Pe prima pagină a catalogului de prezentare apare mesajul „99% din bărbaţi preferă berea de la Real”. Inspectorii ANPC au concluzionat că acest slogan nu este susţinut de un studiu efectuat în acest sens.

Produsul Almette Yogurt, avea un „Preţ Special - 4,09 lei”, dar s-a constatat că preţul anterior al produsului a fost de 3,99 lei, adică mai mic decât preţul promovat ca fiind oferta specială.

Hipermarketul avea expuse spre vânzare produsele „salată de icre cu măsline”, „salată de icre cu ceapă” şi „salată de icre hering cu ceapă”, pachete promoţionale. Pe toate acestea erau aplicate banderole cu inscripţia „4 la preţ de 3”, „plăteşti doar 3, primeşti 4”.

În urma calculului efectuat de inspectorii ANPC, aceştia au descoperit că, de fapt, consumatorii plătesc mai mult decât dacă ar cumpăra produsele individual cu 0,72 lei, 0,12 lei şi cu 1,33 lei.

*SC MINIMAX DISCOUNT Turnu Măgurele, judeţul Teleorman
Conform ANPC, portocalele din acest magazin erau vândute „la cel mai bun preţ al zilei” fără a se menţiona preţul.

*SC ARTIMA SA Reşiţa, judeţul Caraş Severin
Potrivit pliantului de prezentare al magazinului acesta avea „Preţuri explozive, zilnic!” pentru ficatul de pui SEARA. Controlul ANPC a constatat ca produsul nu exista în stoc şi nici la vânzare.

*SC KAUFLAND România SRL Satu Mare
Hipermarketul comercializa preparate din carne comasate în pachete de câte 4, 3 şi 2 batoane. Pe aceste produse erau aplicate banderole pe care era scris „4 la preţ de 3”, sau „3 la preţ de 2”, fără a fi expus la comercializare şi produsul individual. Din această cauză consumatorul nu putea compara preţul şi oferta comerciantului. În plus, după efectuarea calculelor, a reieşit faptul că produsul nu era oferit gratuit.

*SC CARREFOUR România SA, Braşov
Brânzeturile Delicia, Exquisa şi Traian One erau aşezate în pliantul de prezentare alături de sortimentul „specialitate albă daneză ARLA” care nu se încadrează în grupa brânzeturilor. De asemenea, era expus la vânzare sortimentul „Del Delis”, care nu face parte din grupa brânzeturilor.

*PENNY, Bârlad
La data controlului ANPC supermarketul avea la vânzare, produse de patiserie (chec, cozonac) care aveau înscrise pe etichete menţiunea „Produs după o reţetă tradiţională”, cu toate că lista ingredientelor conţinea ingredientul „premix”. Produsele de patiserie erau fabricate de SC VEL PITAR SA, Râmnicu Valcea şi comercializate de SC REWE ROMANIA SRL pentru PENNY, Bârlad.

*SC Romania Hipermarket SA Bucureşti - CORA Lujerului
Tabletele de cacao Laura, NOVATINI, Africana, comercializate de acest hipermarket, erau descrise la raft sub denumirea de ciocolată.

*SC MEGA IMAGE SRL Bucureşti
Eclerele cu cremă de cacao şi uleiul din turte de măsline Mazza erau prezentate la raft sub denumirile de „ecler cu ciocolată”, respectiv „ulei de măsline Mazza Sansa”.

*SC BILLA România SRL Bucureşti
Produsul „Băutură răcoritoare cu suc de vişine (ananas sau portocale) Souplesse cu fructoză şi îndulcitori avea înscrisă menţiunea „Souplesse… iţi oferă dulceaţa fructelor într-un suc natural”, cu toate că în lista ingredientelor puteau fi citiţi îndulcitori precum: acesulfam, aspartam, ciclamat de sodiu; conservanţi şi stabilizatori. Producătorul acestor băuturi este SC LAURUL SA Gurahonţ, judeţul Arad.

*SC BILLA România SRL Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna, avea la vânzare în acelaşi galantar, caşcaval Dalia şi produsele pe bază de grăsime vegetală „ FORMA Pizza Toping cu aromă Gouda" şi „ Toast cu aromă Edam”.

*SC PROFI ROM FOOD SRL Timişoara - punct de lucru Hunedoara
Laptele de consum Margareta 3,5% grăsime şi laptele de consum semidegresat Margareta 1,5% avea menţionat pe etichetă „Promoţie 10% mai ieftin”. Potrivit documenteleor de achiziţie, nu există nicio diferenţă de preţ între produsele comercializate în cadrul promoţiei şi cele comercializate în afara promoţiei. Producătorul acestor produse lactate este SC LACTA PROD SRL Brăila.

Inspectorii ANPC au descoperit la mai multe hipermarketuri din ţară şi numeroase alimente perisabile menţinute în condiţii necorespunzătoare. În luna iulie au fost controlaţi 195 operatori economici şi au fost verificate 146.600 kg de alimente. Dintre acestea peste 18.800 kg nu îndeplineau prevederile actelor normative în vigoare.

Citeşte lista completă a hiper şi supermarketurilor controlate de inspectorii ANPC, şi a neregulilor descoperite de aceştia.

Publicitate înşelătoare prin modul de prezentare al produselor (pdf)

Alimentele perisabile din hipermarketuri şi supermarketuri (pdf)

Antena3.ro

Niciun comentariu: