luni, martie 17, 2008

O Românie cu oameni primitori, văzută prin ochii unui voluntar italian

Claudia este o tânără italiancă în vârstă de 19 ani, care trăieşte lângă Milano. De două veri, ea îşi petrece câte două săptămâni în România, la Slobozia, ca voluntară în cadrul unui program italian susţinut de Caritas, o instituţie de binefacerea a Vaticanului.

„Îmi imaginam o experienţă unică, într-o ţară săracă", îşi începe povestea Claudia, care, după doi ani la rând în România, va veni şi vara aceasta.

„Lumea este foarte săracă. Cei mai norocoşi trăiesc în case din cărămidă, cei mai săraci trăiesc în case făcute din chirpici. Am rămas uimită de faptul că toate casele au televizor."

Claudia povesteşte că a fost primită de fiecare dată cu multă căldură. "Când au oaspeţi în casă, românii îi servesc cu mâncare şi băutură din belşug. Este incredibil că ne înţelegeau aşa bine, fie că vorbeam italiană sau engleză.

Claudia avea grijă de 40 de copii

În fiecare dimineaţă, Claudia şi colegii ei dansau, cântau şi se jucau cu 40 de copii, majoritatea ţigani sau, în orice caz, foarte săraci şi orfani. „După o scurtă perioadă de acomodare cu dansuri de grup, cântece şi rugăciuni, le propuneam câteva jocuri, mâncam la o masă mare cu toţii (mulţi dintre ei nu au mâncat niciodată cu familiile lor) şi la final organizam jocuri în cort.

După-amiaza, în schimb, ne ocupam de copii cu probleme, abandonaţi, persoane autiste şi bătrâni. Ne jucam cu bolnavii, toţi în cerc şi, pe muzică, îi învăţam să cânte şi să danseze. Mai apoi îl însoţeam pe responsabilul Caritas local la familiile cele mai sărace din zonă, cărora le aduceam mâncare şi provizii de primă necesitate. Pentru noi era cea mai bună ocazie să vedem animalele de la ţară şi să aflăm poveştile acelor oameni.

Cel mai mult îmi aduc aminte de copii. Primul este Ştefan, care era convins că mă cheamă „Clona" şi nu puteam cu nici un chip să îi schimb părerea. Şi Vasile, care a plâns foarte mult când am plecat din Slobozia, m-a impresionat. Îmi aduc aminte şi de noaptea în care am dormit cu copiii români. Înainte să ne culcăm, i-am spălat cu detergent de rufe, pentru că altceva nu aveau şi după aceea s-au îmbrăcat cu hăinuţele murdare, pentru că nu aveau altele."

De asemenea, Claudia povesteşte că a avut multe de învăţat din experienţa pe care a trăit-o în România şi că îi plac românii. „Vreau să mă întorc în România datorită oamenilor pe care i-am cunoscut."

from adevarul.ro

Niciun comentariu: