luni, iunie 16, 2008

Ghilezan: Furăm cel mai mult, la toate nivelurile

Marius Ghilezan (foto), consilier al premierului Călin Popescu Tăriceanu, vorbeşte cu ZIUA de CLUJ despre politiceni, lipsa de schimbare din societate şi situaţia mass-mediei, aşa cum apar acestea în cartea sa de eseuri “Hoţia la români”.

Care este firul roşu al cărţii?

Să provoace un cutremur în societate. Am scris odată un editorial “Hoţia la români” şi mi-a plăcut ce a comentat un blogger. O realitate extrem de tristă pentru care el a părăsit ţara pentru că nu mai putea, se simţea furat şi tâlhărit permanent de regimul comunist, şi a plecat în Canada. Munceşte acolo din greu numai ca să îşi ţină copiii şi să îi educe în altă morală decât cea din România. Trebuie să schimbăm ceva. Deşi ne lăudăm că suntem religioşi, furăm cel mai mult, la toate nivelurile.

Aţi fost ani de zile ziarist, sunteţi acum consultant politic, aţi consiliat mulţi politicieni şi acum faceţi asta chiar cu premierul. Sunteţi dezamăgit de lumea politică, o cunoaşteţi foarte bine din interior? Are o vină majoră în această hoţie generalizată de la noi?

Eu am învăţat comunicare în America, şi acolo mi s-a spus clar: lucrezi cu mierea - este imposibil să nu te atingi de ea. Cine e la putere tinde la bucate, însă americanii au învăţat un lucru: pentru tine ca om politic şi familia ta e destul un milion de dolari. De unde şi sintagma “Nu mă întreba de unde este primul milion de dolari”!. Asta le spun de ani de zile politicienilor: “Vă ajunge un milion. Faceţi ceva şi pentru ceilalţi”.

Nu ai cum să discuţi despre morală şi să fii lider al cetăţii când nu ai o anumită curăţenie. Există lipsă de curăţenie morală şi în SUA, după marile dezastre din sec. XIX, după lupta după comori. Ei au ucis indieni şi acum fac pe justiţiarii planetei. Atât timp cât eşti toată ziua cu gândul numai la binele propriu, şi nu la cel public, eşti permanent stresat de telefoane, de intervenţii, eşti ascultat. De ce să fii aşa? Profesional, eu lucrez şi cu stânga, şi cu dreapta, deşi am simpatii de dreapta.

Continuarea in Ziua de Cluj

Niciun comentariu: