Viitorul Kosovo, care aparţine de iure Serbiei, rămâne un test major mai ales prin consecinţele sale. O veritabilă hârtie de turnesol pentru raporturile de forţe internaţionale de astăzi şi pentru profilul Europei Răsăritene de mâine.
Anul 2007 a fost unul al relaţiilor neclarificate între marii actori (geo)politici de pe scena lumii. Suntem într-o situaţie de „turbulenţă geopolitică", ceea ce înseamnă starea premergătoare unui nou echilibru. Este o perioadă de negocieri.
Marii jucători globali – SUA, UE şi Rusia - au pus pe masă tot ce se poate discuta: Tratatul FACE, problema energetică, scutul anti-rachetă din Europa, viitorii membri NATO, dosarul irakian, războiul din Afganistan, problema iraniană, „conflictele îngheţate", viitorul Kosovo etc. Nimeni nu negociază separat una sau alta dintre chestiuni – „conflictele îngheţate", de pildă -, aşa cum nimeni nu se întâlneşte numai pentru problema Kosovo.
Dar viitorul acestei provincii care aparţine de iure Serbiei (Rezoluţia 1244 a ONU este încă valabilă) rămâne un test major mai ales prin consecinţele sale. O veritabilă hârtie de turnesol pentru raporturile de forţe internaţionale de astăzi şi pentru profilul Europei răsăritene de mâine.
Repoziţionarea Americii
Principala tendinţă pe care 2007 a marcat-o temeinic, chiar dacă nu i-a epuizat consecinţele, este eşecul proiectului neo-conservator american (asociat îndeobşte cu republicanii, dar nu exclusiv). Administraţia republicană de la Washington a generat aşteptări masive în zonă. Proiectul nu a fost fructificat, echipa de la Washington se pregăteşte de schimbare şi devine limpede din situaţia de pe teren că „Marea Neagră" stagnează. În acest context trebuie înţeleasă reacţia Washingtonului faţă de Kosovo, pe care îl vrea „soluţionat" chiar cu preţul unor concesii acordate Rusiei în ceea ce priveşte „conflictele îngheţate" din „vecinătatea apropiată" a Federaţiei Ruse.
Semnalele au fost deja transmise: o (încă) vagă ofertă americană care ar permite staţionarea trupelor ruse în Trasnistria sau articole din presa de peste Ocean în care regiunea din componenţa R. Moldova devine cheia negocierilor pentru statutul Kosovo.
Rusia nu mută... Şi câştigă?
Rusia şi-a revenit din „epoca Elţîn" mai repede decât şi-au închipuit unii. Revenirea înseamnă aici coerenţă şi refacerea verticalei puterii („sistemul"), singura formulă funcţională deocamdată în Rusia. Răspunsul la globalizare al Rusiei a fost centralizarea, adică logica naţională, formulă net diferită de cea a UE. De aici şi avantajul în negocierea directă.
Practic, în contextul actual, ea trebuie (doar) să aştepte. Probabil că nimeni nu a zugrăvit mai bine poziţia potenţial bună a Rusiei în această chestiune decât influentul comentator rus Vitali Tretiakov: „indiferent cum va evolua situaţia, Rusia iese câştigătoare. Kosovo se separă, Occidentul îl recunoaşte, iar Moscova are mâinile dezlegate. Occidentul se răzgândeşte (ceea ce este puţin probabil), Moscova îşi manifestă influenţa... Iar spaţiul de manevră al separatismului este fără de margini".
Kosovo – Afganistanul Europei
Europa este în faţa „Afganistanului" ei şi nu poate eşua. Două lucruri au devenit astăzi certe. Primul: UE nu poate să fie divizată în problematica Kosovo, căci asta i-ar paraliza mişcarea în regiune. Dacă recunoaşterea independenţei nu este unanimă, care va fi mandatul UE pe teren? Chestiune valabilă şi pentru NATO. Nu poţi acţiona într-un stat independent când nu toţi membrii tăi îl recunosc ca atare. „Totul sau nimic" este acum logica euroatlantică, altminteri intervenţia se blochează.
Şi al doilea: soluţia pentru Kosovo nu este importantă atât pentru prezent, cât pentru viitor. Respectiv pentru consecinţele separatiste pe care le poate genera în regiune (sârbii de la nordul râului Ibar, Bosnia-Herţegovina, Macedonia, albanezii din Presovo, diverse minorităţi din Estul Europei) sau aiurea (R. Moldova, Georgia, Abhazia, Ucraina etc.).
Joaca de-a principiile
Care este, de fapt, nodul chestiunii şi unde se face diferenţa?
Rusia, de pildă, invocă nu doar argumentul dreptului internaţional când se opune independenţei Kosovo, dar şi chestiunea precedentului (aici poziţia Bucureştiului este diferită de cea a Moscovei). Soluţia pentru Kosovo trebuie să fie una universală. Aceasta este poziţia exprimată de Moscova fără echivoc încă din 2005. În schimb, lumea euroatlantică merge pe versiunea „unicităţii". Kosovo este ultima consecinţă a războiului iugoslav şi modelul nu este „pentru export", mai ales în spaţiul ex-sovietic, unde evoluţiile au fost altele.
Indiferent însă de retorica celor cu acces la maneta deciziei şi de „soluţia" adoptată, un lucru trebuie asumat lucid. Rezolvarea nu va fi niciodată deplin convingătoare, căci argumentele vor fi, inevitabil, parţiale, iar asupra dreptului internaţional – inconsistent în ceea ce priveşte problematica separatistă - va prevala (geo)politica. Consecinţele? Grave, indiferent de logica biruitoare. Logica „universalismului" poate da reacţii în lanţ şi resurecţii separatiste ghidonate, subtil sau nu, de varii interese, nu neapărat locale. Nici logica „unicităţii" nu e liniştitoare.
Dacă totul e „unic", unde mai sunt principiile occidentale de rezolvare a problemelor? Care vor fi consecinţele renunţării la principii şi accentuarea obsesivă pe cazuri particulare? Şi unde se opreşte această logică? Căci, dacă identificăm conflictele ca „unice", de ce nu sunt şi democraţiile aşa? Dacă acceptăm că avem conflicte şi conflicte, cu logici, contexte şi istorii diferite, de ce nu am avea şi democraţii şi democraţii, diferenţiabile prin aceleaşi argumente?
Cea rusă, de pildă. Care va găsi în principiul „unicităţii" cea mai bună scuză pentru funcţionarea ei absolut inedită. Şi încă: dacă vorbim de „unicităţi", cine decide asta, când alege subiecţii în cauză şi cum? De unde ştii tu, stat mic şi fără pondere globală, că nu vei deveni la rândul tău un caz „unic" în viitor? Şi prin ce mijloace te mai poţi apăra atunci?
Kosovo este o sabie a lui Damocles. Căci cutia Pandorei geopolitice riscă să fie deschisă indiferent de logica „unică" sau „universală" care decide în final. Şi încă ceva: când un mare conducător militar din Răsărit a rezolvat o problemă tăind grăbit „nodul gordian", soluţia lui a durat exact atât cât puterea sa...
Dan Dungaciu este conferenţiar universitar doctor la Universitatea Bucureşti şi cercetător principal la Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al
Academiei Române. Este autor al lucrărilor Naţiunea şi provocările (post)modernităţii (Bucureşti: Tritonic, 2004) şi Moldova ante portas (Bucureşti: Tritonic, 2005).
from adevarul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu