sâmbătă, martie 08, 2008

PATRONATELE DIN INDUSTRIA ALIMENTARĂ DENUNŢĂ MONOPOLUL HIPERMARKETURILOR

Război între patronate şi hipermarketuri. Reprezentanţii patronatelor solicită deschiderea unei anchete din partea Consiliului Concurenţei şi a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, care să investigheze posibilele abuzuri ale marilor lanţuri de magazine faţă de furnizori. Patronatele fac un apel la intervenţia statului în relaţia cu hipermarketurile, prin intermediul unei conferinţe de presă -

Patronatele şi sindicatele din industria alimentară susţin că nu ei sunt vinovaţi de preţurile mari practicate pe piaţa din România. Ei vor să impună un cod de bune practici în negocierile cu lanţurile de supermarket. Inspiraţi din legislaţia comunitară, producătorii români vor să existe un număr limitat de supermarketuri şi ca acestea să fie doar în afara oraşelor. Patronatele din industria alimentară fac un apel la intervenţia statului în relaţia cu hipermarketurile.

Contactat de Antena 3, ministrul agriculturii Dacian Cioloş a refuzat să comenteze acest subiect, deşi producătorii şi sindicatele i-au cerut direct sprijinul în acest scandal. De asemenea, oficiul pentru protecţia consumatorului nu a vrut să spună dacă îi poate proteja cumva pe români în acest război. Nici reprezentanţii hipermarketurilor nu sunt foarte comunicativi. Reprezentanţii principalelor hipermaketuri au anunţat că nu doresc să comenteze subiectul.

Laptele, ouăle, carnea de pui, salamul de porc sau vinul sunt doar cîteva dintre produsele aparent ieftine de pe piaţa românească. Sunt oameni care ştiu însă că, de fapt, aşa-zisele "preţuri mici" de pe rafturi sunt de câteva ori mai mari decât la producători.



Producătorii se plâng că hipermarketurile le impun tot felul de condiţii pentru a-i lăsa să-şi vîndă marfa. Una ar fi ca furnizorii să nu vândă unor magazine de cartier mai ieftin decât preţul agreat de hypermarketuri. Încălcarea înţelegerii cu marile lanţuri l-ar putea arunca pe producător de pe raft.

Şi pentru a nu pierde locul pe piaţă, producătorul este obligat să includă în preţ taxe şi comisioane care nu reflectă calitatea. Intră, în schimb, în buzunarele marilor magazine.

Producătorii se plâng că li se impun, prin contract, taxe care pot ajunge şi la 40% din valoarea contractelor.

Unii producători mai susţin că, prin politica de forţă în achiziţii, hipermarketurile nu doar scumpesc artificial mărfurile ci şi îşi privează cumpărătorii de o parte dintre mărfurile favorite, ct vreme nu toţi îşi permit să plătească taxele cerute de marile magazine.

Producătorii spun că sunt dispuşi să negocieze cu reprezentanţii supermarketurilor. Totuşi, în cazul în care nu vor ajunge la o înţelegere cu hipermarketurile, liderii patronatelor şi cei ai sindicatelor, ameninţă cu proteste.

„Vom picheta toate supermarketurile. vom atrage atenţia populatiei ca preturile din hipermarketuri sunt uriase, fata de cela ale producătorilor. vrem ca oamenii sa inteleagă că această diferenţă este luată din buzunarele lor”, a declarat Dragoş Frumosu, unul dintre liderii producătorilor români.

Producătorii anunţă şi că îşi vor apăra interesele şi la Bruxelles, unde au deja programate întâlniri la începutul lui aprilie.

În studioul Antena 3 se discută despre acţiunile demarate de patronate şi despre atacul lansat la adresa hipermarketurilor. Radu Stroe, redactor Şef al publicaţiei Săptămâna Financiară, a declarat că demersul patronatelor este unul fondat, însă acţiunile de protestest pe care aceştia şi le-au propus nu sunt suficiente pentru rezolvarea problemei -

Antena 3

Niciun comentariu: