joi, martie 06, 2008

Vedeta de la Travel Channel ne-a zdrobit pe banii nostri

Emisiunea de pe Travel Channel care a devastat imaginea Romaniei a fost platita de Guvernul roman. Producatorii americani afirma ca emisiunea a iesit astfel pentru ca autoritatile romane au incercat sa-i cenzureze, sa-i manipuleze si sa le prezinte niste butaforii drept realitati romanesti.

Secretarul de stat responsabil de turism,

Lucia Morariu, a raspuns doar prin interpusi

la scandalul „No Reservations“

Devastatorul episod despre Romania al celebrei emisiuni de turism „No Reservations“, difuzata de Travel Channel pe 26 februarie, a fost finantat cu 20.000 de dolari chiar de autoritatile romane. Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale a platit pentru sejurul grupului de sase jurnalisti de la Travel Channel sositi din SUA si le-a organizat programul. Coordonatorul din Romania al lui Anthony Bourdain, celebrul prezentator al emisiunii, si al echipei sale a fost tot un oficial roman: Camelia Negoita, sefa Biroului de Turism al Romaniei din SUA.

In cererea de oferta lansata pentru organizarea circuitului de documentare, postata pe site-ul ministerului, se precizeaza: „Aceasta vizita are drept scop promovarea atractiilor turistice din Romania pe piata americana prin intermediul emisiunii «No Reservations», transmisa saptaminal de canalul tv mentionat anterior (receptionat de 88 de milioane de familii din SUA si Canada). Echipa doreste sa realizeze filmari in locatii specifice, pentru a surprinde obiceiurile traditionale ale romanilor“. In acelasi document se arata: „Plata serviciilor efectuate se va face pe baza de factura, dupa prestarea acestora, in contul dumneavoastra deschis la Trezorerie, din contul Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale deschis la Trezoreria municipiului Bucuresti“. Cererea de oferta este insotita de programul stabilit dinainte de minister.

Emisiunea a stirnit reactii vehemente, fapt care i-a determinat pe producatorii de la „No Reservations“, Chris Collins si Lydia Tenaglia, sa dea un comunicat de presa in care sa explice de ce a iesit asa. Ei acuza tocmai autoritatile romane din Ministerul Turismului pentru modul in care au incercat sa cenzureze anumite scene si au pus permanent bete-n roate realizatorilor, ceea ce a dus la frustrarea acestora din urma: „Am angajat mai multi romani sa ne ajute cu realizarea emisiunii si le-am cerut parerea despre itinerar si despre scenele pe care sa le filmam. Dar tentativele noastre de a incerca experiente autentice si localuri ce nu se afla in categoria celor mai renumite din oras, dupa cum este stilul emisiunii «No Reservations», au fost de cele mai multe ori deturnate. Cererile noastre de a vedea locurile in care maninca in fiecare zi oamenii din clasa muncitoare erau fie descurajate una dupa alta, fie ni se spunea ca asemenea intilniri sint imposibil de aranjat. Mentalitatea predominanta era ca mai bine sa aratam «cel mai bun restaurant frantuzesc din oras» sau «sa aranjam cu grija o scena» decit sa aratam ceea ce cei mai multi romani ar recunoaste drept realitate“.

Despre traseul lui Anthony Bourdain in Romania, stabilit de directia de promovare a turismului din ministerul de resort, producatorii afirma: „Am lucrat impreuna cu autoritatile locale in domeniul turismului chiar mai mult decit o facem de obicei. Nu am ignorat sugestiile facute de ei in favoarea unei agende proprii, cele mai multe scene si localuri fiind recomandate de ei“.

Unul dintre putinele momente in care romanii au parte de laude este o scena filmata in fata unei tarabe unde se vindeau mici la gratar, cu mustar si bere. „Mi-as putea petrece fericit restul zilei aici, mincind mici facuti dintr-o carne de provenienta necunoscuta pe care sa-i inec in bere“, spune Bourdain in emisiune. Producatorii il sustin: „Scena cu micii, filmata impotriva dorintei explicite a celor ce ne ghidau, este un exemplu de cum ar fi putut fi emisiunea. Cele mai bune emisiuni ale noastre sint cele in care ni se permite sa vedem oamenii asa cum sint ei, si nu cum gazdele noastre oficiale sau reprezentantii Guvernului vor sa-i vedem. In acest caz, rezultatele au fost de cele mai multe ori absurde si noi am aratat ceea ce am trait. Romania a supravietuit unor experiente mai groaznice decit emisiunea noastra despre calatorii“.

Secretarul de stat pentru turism, Lucia Moraru, nu a vrut sa discute cu Cotidianul pe marginea emisiunii realizate de Anthony Bourdain si ne-a trimis catre Biroul de presa al Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale. Marius Nedeleanu, ofiter de presa, ne-a precizat faptul ca oficialitatile romane „nu considera emisiunea realizata de Bourdain ca una care recomanda Romania drept o tara ce nu trebuie vizitata“. De asemenea, el sustine ca echipa americana este cea care nu a respectat programul stabilit de comun acord cu autoritatile romane, iar propunerea zonelor ce au fost vizitate a apartinut Biroului roman de turism din New York, alegerea finala fiind una de comun acord intre parti. „Din punctul nostru de vedere, ministerul a facut tot ceea ce putea sa faca. Dar intotdeauna e loc si de mai bine“, spune Marius Nedeleanu. Desi sefa Biroului de turism de la New York, Camelia Negoita, apare pe genericul emisiunii lui Bourdain drept coordonator in teren, ministerul dezminte acest lucru. „Doamna Negoita nu a fost coordonator. Ea doar a insotit o echipa de filmare la solicitarea producatorilor pentru a se asigura ca totul se desfasoara conform programului initial“, adauga Nedeleanu. Cit despre fiascoul inregistrat cu petrecerea de Halloween de la Bran, el declara ca aceasta a fost propusa de americani. Nedeleanu a mai precizat ca alegerea restaurantului Jaristea s-a datorat faptului ca a fost singurul care servea mincare traditionala si permitea filmarea in bucatarie.

Filmul filmului

Micii si berea de la o taraba au fost singurele lucruri laudate in documentarul lui Bourdain. Butaforia pusa la cale de autoritati - restaurantul Jaristea sau petrecerea de Halloween - a primit o necrutatoare replica.

Un cos care parca fumega din cronicile medievale, o caruta rudimentara si niscaiva babe stirbe ce zimbesc de pe marginea ulitei. Asa incepe jurnalistul Anthony Bourdain prezentarea Romaniei in celebra emisiune „No Reservations“ a postului Travel Channel. Iar de aici, imaginea Romaniei se deterioreaza continuu pe parcursul unei ore intregi.

Teapa la Vlad Tepes: un loc in care filmarea

costa 10 euro pe metrul patrat

Porcul taiat la Jaristea a fost

botezat „Porcula“

Descris ca un loc cenusiu si indepartat, Bucurestiul este punctul de plecare in calatoria sa. Printre strazi desfundate si pustii din centrul vechi al Capitalei, pline de gropi, Bourdain se intilneste cu partenerul sau de emisiune, rusul Zamir. Bourdain ne anunta ca urmeaza sa filmeze o scena ce a fost special pregatita linga statuia si palatul lui Vlad Tepes din Bucuresti (Curtea Veche - n.r.). Iar pe masura ce Zamir ii povesteste despre istoria Romaniei, pe fundal se aude o voce: „Domnu, domnu, aloooo.....“. Un paznic ii intoarce din drum. „Avem permisiunea autoritatilor guvernamentale sa filmam aici“, spune Bourdain. Dar paznicii romani sint de neinduplecat: americanii trebuie sa plateasca zece euro pe metrul patrat de teren filmat daca vor sa arate zecilor de milioane de telespectatori atractiile Bucurestiului. Iar Anthony Bourdain, nervos, nici nu vrea sa auda de teapa autoritatilor ce l-au asigurat ca va putea filma gratis in palatul lui Vlad Tepes.

Urmatorul pas in emisiune: o cina romaneasca. „Nu ar trebui sa surprinda pe nimeni ca acest muzeu nebunesc, acest kitsch ce se vrea a fi un omagiu adus imperialismului, mi-a declansat semnale de alarma“, spune Bourdain atunci cind intra in Locanta Jaristea, restaurantul ales de reprezentantii Guvernului pentru a arata americanilor cum maninca romanii obisnuiti (sic!). A doua zi, americanul a incercat micii cu mustar si bere. De fapt, acestia reprezinta cam singurul element ce a adunat laudele sale.

Parasind Bucurestiul, in trenul ce-l duce la castelul Bran, zis al lui Dracula, el afla de la prietenul sau, Zamir, ca acesta este de vinzare pentru o suta de milioane de dolari. Ghidul castelului are insa grija sa spulbere orice mit: Dracula n-a locuit aici decit doua saptamini. Si nici nu a fost atit de singeros pe cit se spune. Plictisit de prezentarea anosta, Bourdain spera insa ca va avea parte de ceva traditional romanesc. Raspunsul sugerat de oficialitatile romane: o petrecere americana de Halloween. „Cel mai de jos punct al carierei mele“, mormaie Bourdain, in timp ce se indreapta spre petrecerea din pivnita unui hotel tematic cu un cutit de plastic lipit de timple pentru a sugera un mort viu. „Cautarea mea pentru mincare si cultura autohtona m-a adus la asta?“, se intreaba el retoric, inainte de a rosti: „Alcool, va rog. Alcool! Am nevoie de multe bauturi“. Iar ironiile bine brodite se tin lant pina fac praf incercarea romanilor de a imita obiceiurile americane.

Un birt din Maramures i-a placut lui

Bourdain mai mult decit fitele

In Romania, copiii se joaca prea mult

cu focul si cu porcul

Cimitirul vesel din Sapinta si modul in care romanii isi bat joc de moarte se pare ca l-au impresionat destul de mult pe american, deoarece acesta a si cumparat o cruce sculptata, pe care i-a daruit-o prietenului sau, Zamir, de ziua acestuia. Zi pe care rusul a sarbatorit-o intr-o pensiune maramureseana, unde gazdele si-au pus straiul popular festiv, dupa cum scria in programul intocmit de minister, si au taiat un porc. Memorabila ramine imaginea unui pusti de sapte-opt ani, care pirleste porcul cu un arzator cu gaz la doi pasi de butelia ruginita. Totusi, mamaliga, bulzul si sarmalele par sa-l fi fermecat pe Bourdain mai mult decit restaurantele sofisticate din Bucuresti. „In Romania am avut parte de lacrimi si zimbete, de furie si umilinta, dar per total m-am distrat bine. Insa, dragi telespectatori, trebuie sa va avertizez: fiti atenti la tuica, sau numele vostru ar putea ajunge pe o cruce precum cele de la Sapinta“, isi incheie americanul emisiunea.

Cam atit despre ceea ce s-a vazut pe ecran. Despre intimplarile din spatele camerei, Anthony Bourdain a povestit pe blogul sau: „La motelul Dracula m-am simtit la fel de prost pe cit arata motelul insusi. Poate ca am gresit cind am decis sa filmam acolo, dar este un loc reprezentativ pentru o industrie turistica bazata pe mitul Dracula. Chiar si fara camera, cind cautam sa mincam undeva linistiti, ne loveam de restaurante aproape goale, unde chelnerii ne spuneau ca mesele sint rezervate. (...) Sa descriu Romania ca o tara prietenoasa? Nu merge. Am fost in peste 50 de tari din toata lumea. Pe o scara a ospitalitatii, Romania nu intra in primele 40. (...) As putea minti. Dar nu o sa o fac“.

Urmareste emisiunea pe site-ul Youtube:

Razboiul romano-american de pe blogul lui Bourdain

Postarea despre Romania a fost cea mai comentata pe blogul lui Anthony Bourdain. Romanii au intrat in valuri sa se certe cu americanii si sa “isi apere tara”.

Din 26 februarie, data la care a fost difuzata emisiunea, pina luni, 3 martie, postarea despre Romania de pe blogul lui Anthony Bourdain (http://anthony-bourdain-blog.travelchannel.com/) a strins 798 de opinii de la telespectatori din toata lumea, in contextul in care articolul despre Hawaii, urmatorul cel mai comentat, a primit doar 272 de mesaje de la cititori, iar unul obisnuit are, in medie, 100 de opinii.

Cu titlul “Romania: What the hell happened??”, textul realizatorului de la Travel Channel a adus in jocul polemicii vehemente strainii - in special americanii - si romanii, care s-au certat in toata regula, ajungind pina la masurarea IQ-ului si a naturaletii legumelor si fructelor, dar si a insultelor de genul “romani paranoici si fara simtul umorului”, “americani grasi si prosti”.

Printre primele reactii, Elayne Riggs povesteste istorii de groaza de cind a vizitat, ca o “adolescenta naiva”, Romania in ’73, ajungind la concluzia ca toti romanii “sint paranoici”. Urmatoarele felicitari internationale au fost dominate de cam aceleasi idei: “Unul dintre cele mai amuzante episoade”, ba chiar “ilar”, dar mai ales “onest” si brutal de “real”. “Fii sincer, indiferent cit de multa ura vei trezi”, “pastreaza-ti integritatea”, l-au indemnat acestia. “Adevarul triumfa, e mai interesant decit minciuna”, “nu te lasa”, “nu iti cere scuze”. Comentariile se terminau, de multe ori, in “nu o sa ajung in Romania prea curind, dupa emisiunea ta” sau “mai bine ma duc in Namibia”.

In schimb, chiar si strainii nu au putut sa se abtina in a-l intreba pe Bourdain ce facea cu ghidul rus in Romania. “Nu stii ca nu le plac rusii?”, a adaugat “not a romanian”. Multi dintre ei au povestit propriile experiente in Romania, insistind ca au petrecut foarte bine la noi si ca realizatorul si-ar fi putut muta privirea inspre locuri mai frumoase, mincaruri mai interesante si o gramada de legume, “de care nici macar nu ti-ai fi imaginat”.

Romanii nu s-au lasat prea mult asteptati pe blogul lui Bourdain. Ei le-au explicat americanilor ca am descoperit legumele. “In Romania, o rosie are gust de rosie, o piersica are gust de piersica, nu ca in SUA. Puiul nostru nu e plin de antibiotice sau alte gunoaie”, sustine Chris Codrina. Desi jigniti, citiva dintre romani i-au dat dreptate lui Bourdain: Romania nu e recunoscuta in lume pentru mincare sau drumuri, ci pentru peisaje. Chiar si romanii se pling de aceleasi lucruri de care s-a plins si realizatorul show-ului. Altii au incercat sa se explice: comunismul, tranzitia, confuzia, dar cei mai multi s-au simtit insultati.

Printre criticile cele mai frecvente aduse show-ului de catre romani s-au numarat ghidul rus, locurile ciudate alese sa fie vizitate, faptul ca nu a cautat lucrurile bune si ca Romania inseamna mult mai mult decit a aratat el.

De aici a fost doar un pas pina la “sa iti fie rusine”, “m-ai dezamagit”, “erai un guru pentru mine pina la acest episod”, “idiotule”, “arogantule” sau “nu mai am nici un fel de respect pentru tine”. “Romanii nu au, in mod evident, simtul umorului. Partea cea mai urita a acestei tari nu este ceea ce s-a vazut aseara la tv, ci fanatismul si ura expuse in ceea ce au scris locuitorii ei aici. Incep sa inteleg de ce Tony a avut asa o experienta proasta in tara voastra atit de prietenoasa si de ospitaliera”, le-a raspuns un american.

“Se pare ca ai foarte multe comentarii la acest articol. Cele mai multe de altfel pentru posturile tale. Ceea ce inseamna ca ai multi fani in Romania. Iritati, dar totusi fani. Si eu sint unul dintre ei”, a scris Vlad Corduneanu. Pe la 700 de comentarii, istoviti, mai multi participanti la discutie au inceput sa se indemne sa se opreasca. “Cred ca producatorii, cei de la Travel Channel si cine ar mai fi trebuit au prins ideea inca de la primele 100 de mesaje”, a conchis Rachelle. (Alexandra Badicioiu)

from cotidianul.ro

Niciun comentariu: