joi, martie 13, 2008

Ilie Năstase: „Justiţia m-a împuşcat în cap!”

Marele campion spune că nu mai suportă nedreptăţile din România şi că societatea este căpuşată de „şmecherii" care ocolesc legea. El avertizează că sportul românesc se află într-o situaţie critică.

Celebru şi respectat în lume, dar marginalizat în propria ţară. Ilie Năstase este foarte supărat că „sistemul" nu îi permite să construiască o academie de tenis în cadrul complexului „Voinţa" din Capitală. Îi vede pe români avizi de bani câştigaţi repede şi prea puţin interesaţi să investească pe termen lung.

„S-a peticit tot ceea ce s-a făcut pe vremea lui Ceauşescu", constată marele campion. Am discutat cu Ilie Năstase despre sport, politică şi afaceri într-un interviu „La masa Adevărului", din care a reieşit că marele tenismen român nu a pierdut niciun dram din şarmul care l-a consacrat.


CARTE DE VIZITĂ

  • născut la 19 iulie 1946, în Bucureşti
  • numărul unu mondial la tenis în anii 1972 şi 1973
  • 57 de titluri câştigate la simplu
  • a fost finalist al Cupei Davis, alături de Ion Ţiriac, în anii 1969, 1971 şi 1972
  • a candidat la postul de primar general al Capitalei în 1996, din partea PDSR
  • la 12 februarie 2008 a demisionat de la şefia FRT

„Am auzit că se pregătesc sportivi pentru locul opt la Olimpiadă. Înseamnă că nu mai avem sport dacă ne gândim la locul opt pentru Olimpiadă.

„Anul ăsta, când va fi Olimpiada, dacă luăm una-două medalii de aur suntem mari

- Demisia dvs. de la Federaţia Română de Tenis a părut ca un gest de acceptare a vinovăţiei în problema organizării meciului de Cupa Davis cu Franţa.

- Exact în acea zi a fost. Asta m-a deranjat cel mai tare. Dar nu contează. Eu ştiu de ce am demisionat.

- Senatorii din Comisia pentru tineret şi sport au încercat să vă convingă să renunţaţi la demisie?

- M-am dus mai mult să le explic de ce mi-am dat demisia, de ce nu se implică şi ei să mi se dea terenul care era dat de nouă ani. Şi mi se pare ceva incredibil să nu se respecte o lege a României. Şi am întrebat unde trebuie să mă duc? Mi-au spus să fac un memoriu la Comisia de abuzuri a Senatului. Şi în baza memoriului să fiu chemat la audieri. Încă nu m-au chemat. Nu au cum să mă convingă dacă am decis treaba asta. S-au scurs 11 ani de când sunt activ în Federaţie. Îmi pare rău să-i las în situaţia asta. Şi ştiu că se termină cu Federaţia.

- De ce spuneţi că se termină cu FRT?

- Pentru că o să-i las pe unii care nu au niciun interes şi nu o să aducă niciun ban în plus la Federaţie. Că noi trăim din banii pe care îi aduc eu. Bugetul nostru este un sfert din cât aduc eu. Şi cu sfertul ăla nu o să se descurce, cum nu se descurcă nici celelalte federaţii.

- Vorbeaţi de curând despre nişte federaţii moarte...

- Sunt moarte, dar ei nu ştiu. Poate o să vină cineva cu influenţă ca să aducă contracte în plus...

- Ce se întâmplă în tenisul românesc? Serbia, Slovacia au jucători, îi lansează pe bandă rulantă în primii 50, România de ce nu mai produce nimic?

- Nu numai Serbia, uitaţi-vă la Rusia. Vreau să vă spun că nu au crescut în Serbia. Toţi sunt plecaţi. Nu s-au format în ţara lor.

- Care este diferenţa?

- Au avut foarte mulţi bani. Ruşii au foarte mulţi bani, foarte multe baze sportive, au investit în ele. Am fost la Sankt Petersburg şi am văzut o sală de sport de am căzut pe jos.

- Care este situaţia în România?

- În sport, în general, nu se investeşte cât ar trebui. Un mare păcat. Mai ales că noi suntem consideraţi o agenţie. De la minister am ajuns agenţie. Terenul de la „Voinţa" a fost dat unei instituţii să-l administreze, dar n-are putere. Dacă îl dădea Ministerului de Interne, mai exista disputa asta? Asta înseamnă puterea. Nu au putere. Sunt morţi. Şi Octavian Belu, îmi pare rău să-i spun, dar nu are nicio putere.

- Spuneţi că aduceţi trei sferturi din banii FRT prin munca dvs.

- Dar asta fac! Şi sunt puţini care fac treaba asta. Sunt două federaţii - a fotbalului, care are noroc că este popular sportul, şi a tenisului. Restul nu mai există.

- Mai este sportul românesc la nivelul de altădată?

- Anul ăsta, când va fi Olimpiada, dacă luăm una-două medalii de aur suntem mari. Regret să spun asta. Nu avem infrastructură. Înainte aveam maidanele alea. 500 de terenuri de fotbal au fost confiscate şi ridicate blocuri pe ele. Nu mai vorbesc de baschet, volei, handbal, tenis, alea nu le mai punem. Uitaţi-vă ce se întâmplă la Tineretului! 29 de etaje se fac acolo?
Continuarea

Niciun comentariu: