duminică, ianuarie 13, 2008

Saab Aero X, suedezul zburător


Liniile pure sugerează de la prima vedere ideea de viteză. Conceptul scandinavilor specializaţi în avioane concretizează în prezent visul din viitor al constructorilor de autoturisme.

Forme create parcă pentru a străpunge la nesfârşit aerul. Linii elegante ce sugerează încrederea în viteză. O combinaţie între sticlă şi metal ce aminteşte mai degrabă de o operă de artă modernă. Aero X este rezultatul viselor şi inventivităţii suedezilor de la Saab, care prin acest prototip au sintetizat istoria mărcii Saab şi ideea unui GT inspirat de avioanele de vânătoare produse de aceeaşi firmă.

„Acest concept demonstrează posibilităţile ce ni se deschid pe măsură ce dezvoltăm un nou limbaj progresiv de design pentru această marcă", declara Jan Ake Jonsson, Saab Automobile Managing Director, la lansarea prototipului, în 2006, la Geneva. „Aero X preia liniile stilistice Saab şi ne arată cum pot fi inserate acestea într-o structură modernă şi adaptată unui grantourism cu motor de 400 de cai putere.

Faptul că modelul suedez este dotat cu o planşă de bord, cu elemente interne futuriste, dar complet coerente cu formele întregului proiect demonstrează cât de frumos poate fi un automobil privat de montanţii parbrizului", a declarat Chas Hallett, directorul revistei britanice „Autocar", cea care a şi acordat maşinii premiul de „Conceptul Anului".

Design fluid şi fibră de carbon

„ADN-ul" mărcii Saab este­ păstrat în special de partea frontală a maşinii care, în mare parte stilizată, păstrează forma specifică a farurilor şi curburilor capotei. Ideea inovatoare impusă de acest concept este însă lipsa montanţilor A (stâlpii anteriori care la maşinile clasice susţin parbrizul) şi crearea unui spaţiu vitrat neîntrerupt, denumit de designerii suedezi „cupola panoramică", similar cu cea de la avioanele de vânătoare. Sunt sporite astfel atât vizibilitatea, dar şi accesul în interior.

Spatele, cu design fluid, ascunde atât un spaţiu de depozitare convenţional, dar şi un sertar în partea de jos. „Îmbrăcat" de o caroserie uşoară din fibră de carbon, suspensie controlată electronic şi tracţiune integrala, Saab Aero X oferă un nivel de performanţă pe măsura aspectului său: o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în doar 4,9 secunde şi o viteză maximă de 250 km/h (limitată electronic).

Puterea este oferită de o sursă mai puţin convenţională, un motor de 400 CP, bi-turbo. Denumit „BioPower" (sau „Green Power"), motorul V6 este alimentat în mod exclusiv cu etanol, ceea ce reduce considerabil emisiile de CO2 în atmosferă. Conceptul subliniază astfel ideea de „performanţă cu responsabilitate".

La fel de spectaculos ca şi exteriorul, cockpitul maşinii exprimă ceea ce proiectanţii numesc design curat, eliminând complet clasicele cadrane şi butoane. În locul acestora, Saab foloseşte aşa- numitele "zone curate" din material acrilic cu aspect de sticlă, pe care datele sunt expuse tridimensional. Tehnica este preluată din industria suedeză de sticlă şi instrumente de înaltă precizie.
from adevarul

Niciun comentariu: