joi, februarie 14, 2008

Nu mai este spatiu in cer, zborul cu avionul devine tot mai periculos

Nu mai este spatiu in cer, zborul cu avionul devine tot mai periculos

La Repubblica

Prea multi pasageri si prea multe zboruri pe de o parte, aeroporturi prea mici si prea vechi pe de alta. Cerurile lumii devin tot mai inguste, si risca sa produca in urmatorii ani o aglomerare colosala. Motivul este simplu: traficul creste in ritmuri ametitoare (+8 la suta cel international in 2007), iar companiile isi sporesc oferta. Dar infrastructurile la sol - restrictionate si de masurile drastice privind securitatea - fac fata cu greu acestei cresteri uriase a traficului aerian.

In unele cazuri, ca de pilda la Londra, lipsesc pistele si asa numitele "slot"-uri pentru aterizari si decolari. La Roma, de pilda, la aeroportul de la Fiumicino, se afla la limita (sau chiar peste) sistemul de gestionare a bagajelor. Problemele sint diferite, dar rezultatul este unul singur: inrautatirea treptata a serviciilor la nivel global. Cresc intirzierile si creste numarul valizelor pierdute sau ratacite. Iar ce este si mai rau, potrivit expertilor, abia urmeaza sa vina: in 2010 - potrivit avertismentului lansat de Parlamentul european - sase dintre cele mai mari escale de pe Batrinul Continent (intre care cele de la Londra, Frankfurt si Amsterdam) vor fi "saturate", in timp ce alte 20 vor fi aproape de punctul de criza. Iar daca traficul va continua sa creasca in ritmurile actuale (se va ajunge la aproximativ + 250 la suta in 20 de ani), in 2025 vor exista 20 de aeroporturi ale UE constrinse sa afiseze anuntul "nu mai sint locuri", iar 60 vor avea probleme sa faca fata cererii.

Bruxelles-ul a decis sa elaboreze pina la sfirsitul anului 2008 un "Master plan" de interventii urgente pentru a inlatura riscul unei paralizii. Costurile economice, sociale si de mediu ale acestei situatii de urgenta sint inca de pe acum foarte ridicate. Companiile europene, potrivit estimarilor Asociatiei companiilor aeriene mondiale, IATA, pierd 2 miliarde de euro pe an tocmai din cauza inconvenientelor legate de aglomerarea de pe aeroporturi. Un avion blocat pe pista in asteptarea decolarii timp de 20 de minute consuma 200 kg de kerosen in plus.

"Congestionarea este o problema serioasa ce risca se se inrautateasca - afirma Giovanni Bisignani, director al Iata. Aeroporturile europene vor avea in 2011 cu 150 de milioane de pasageri in plus. Dar guvernele amina decizii vitale pentru a le consolida. In schimb, este nevoie sa se actioneze numaidecit si sa se atraga in proces si vectorii internationali". Aceasta, fiindca dezvoltarea noilor piete, cum sint China si India, multiplica numarul celor care pretind "un spatiu in cer". "Europa are nevoie de cel putin 25 de noi escale pina in anul 2025 - sustine Eurocontrol, care se ocupa de gestionarea traficului aerian continental - si de 15 aeroporturi de marime mijlocie. Numai astfel se va evita colapsul sistemului".

Din punct de vedere tehnic, problema pare simpla. Cresterea ofertei de locuri in avioane este relativ simpla. Unica limita este disponibilitatea mijloacelor. In schimb, consolidarea infrastructurilor la sol este mai complicata. Pentru a construi un aeroport este nevoie de multi bani si de mult timp, intre 10 si 20 de ani. Iar patronii acestor bunuri - deseori institutii publice ce se confrunta cu probleme de buget - tind sa privilegieze parcimonia in locul clarviziunii. De aceea, la ora actuala, in Europa proiectele de consolidare sint putine. Heathrow, cel mai "aglomerat" aeroport de pe continent, a fost obligat sa se puna pe treaba. Conceput pentru 45 de milioane de pasageri, el gestioneaza azi 68 de milioane si detine recordul european putin onorabil al bagajelor pierdute si al intirzierilor. Situatia s-ar putea schimba din martie cind va fi deschis Terminalul 5 (o investitie de 6 miliarde de euro) pentru a putea primi cu 30 de milioane de pasageri in plus.

Alternativele la construirea de noi aeroporturi si noi piste sint numai doua: consolidarea escalelor regionale si o reglementare mai rigida a statut quo-ului. George Bush a ales aceasta cale. Intirzierile avioanelor in spatiul american sint de-acum o problema cronica. Au fost stabilite totusi niste "praguri" pentru numarul de aterizari si decolari in aeroporturile cele mai congestionate: New York, Jfk, Newark, Los Angeles si Chicago.

In schimb, Europa lucreaza la o simplificare a sistemelor sale de control, care insa nu comunica inca intre ele, adaugind alt haos la haos. "Rezolvarea acestei probleme prin crearea unui unic spatiu aerian continental ar fi fundamentala", opineaza Francesco D’Arrigo, comandant "Alitalia", fiindca "numai prin aceasta masura s-ar reduce cu 12 milioane de tone emisia de CO2 in cerurile europene".

from ziarul faclia

Niciun comentariu: