luni, februarie 11, 2008

Problema protecţiei consumatorilor trebuie rezolvată la nivel naţional


Kuneva a participat la deschiderea Centrului European pentru consumatori, ultima verigă dintr-un lanţ de 29 de centre, dintre care două în ţări non- UE

Comisarul bulgar a vorbit de importanţa informării consumatorilor şi a siguranţei produselor şi serviciilor pe care ar trebui să le-o ofere asociaţiile, autorităţile şi UE


- Ce semnificaţie are pentru dvs deschiderea acestui centru, ultimul din rândul ţărilor membre ale UE?

- Pentru mine misiunea este îndeplinită. Aş vrea să îi felicit pe români pentru că într-un singur an au reuşit să deschidă acest centru. Nu a fost uşor, mai ales că statele membre au trebuit să aplice pentru ajutorul financiar la Comisia Europeană şi au fost de pregătit multe documente.

- Care credeţi că este principala lipsă în domeniul protecţiei consumatorilor în România, raportat la exigenţele Comisiei Europene?

- Cred că cel mai bine este să vorbim pe baza unor date exacte, pe care nu le avem încă. România este membru nou, ca şi Bulgaria. Abia peste un an vom avea mai multe informaţii şi vom discuta. Cred că cel mai important este încrederea şi simţul proprietăţii. Nu vă aşteptaţi să vină cineva de la Bruxelles să rezolve problema protecţiei consumatorilor, în locul autorităţilor naţionale. Am mai spus, nu există ţara ideală pentru acest domeniu, dar cel mai important este să construieşti organizaţii solide care să fie capabile să îi protejeze pe consumatori, iar politicile autorităţilor naţionale ar trebui să fie conştiente că este un domeniu foarte important pentru îmbunătăţirea pieţei de consum.

- Având în vedere că România şi Bulgaria sunt vecine, aţi deschis centre europene în cele două ţări în zile consecutive, au aderat împreună la UE, iar multe dintre condiţiile impuse de CE au fost similare ambelor state, puteţi spune care dintre ele a făcut cele mai mari progrese în acest domeniu?

- Sunt două ţări foarte dragi mie. Pot spune că România este prima ţară pe care am vizitat-o după ce am ocupat postul de comisar. Amândouă state au evoluat, însă nu vreau să improvizez pentru că încă nu există date concrete pentru a putea face o comparaţie. Desigur că există unele sectoare care merg mai bine în România şi altele care merg mai bine în Bulgaria. Eu le încurajez să existe competiţie, însă vom putea vorbi punctual după ce vom avea primele date în acest sens. Este prea riscant pentru mine să dau un exemplu care nu se bazează pe date concrete.

- Etichetarea produselor este una dintre cele mai acute probleme la nivel european, iar CE discută despre adoptarea unor prevederi mai clare în acest sens. Care credeţi că este forma cea mai potrivită de etichetare, acceptată de CE, în concordanţă cu necesitatăţile consumatorilor?

- Comisia tocmai ce a adoptat măsurile în acest sens, mai ales în ceea ce priveşte etichetarea alimentelor. Cred că informaţiile sunt mai accesibile şi mai clare. Putem să citim mai repede şi mai bine prin culorile folosite: verde, roşu şi galben. Trebuie să fim mai vigilenţi. Asta este doar o modalitate prietenoasă de a ne ajuta să facem alegeri sănătoase. În general, mă interesează ca informaţiile să fie cât mai accesibile pentru consumator.

- Conform legii, ANPC stabileşte valoarea pentru aurul, pietrele preţioase şi metalele preţioase confiscate abuziv de comunişti. Mulţi consumatori s-au plâns la Curtea Europeană că valoara stabilită de Autoritate este şi de o sută de ori mai mică decât valoarea de piaţă. Credeţi că această lege este la un nivel european?

- Nu sunt la curent în totalitate cu această prevedere legală. În portofoliul meu intră relaţiile dintre consumatori şi afaceri- vânzarea de bunuri şi servicii. Acum aud de acest lucru aşa că nu pot să comentez ceva ce nu înţeleg deocamdată.

Info plus:

Centrul European al Consumatorilor

Centrul European al Consumatorilor îi va sprijini pe aceştia în domeniul achiziţiilor transfrontaliere. Apelând la acest Centru, consumatorii pot să ajungă la o înţelegere cu operatorii economici, din România sau din orice alt stat membru UE, fără a mai ajunge în instanţă. Astfel, orice bun sau serviciu cumpărat de un român din orice stat european poate face obiectul unei sesizări la Centru, care o va traduce şi o va trimite mai departe, în ţara de origine a operatorului economic.

Centrul va soluţiona şi plângeri ale cetăţenilor europeni care au achiziţionat un bun sau un serviciu de pe teritoriul României sau de provenienţă românească. Centrul este finanţat 70 la sută de UE, în primii doi ani, fiind ultimul care s-a deschis din rândul ţărilor comunitare. La această reţea au aderat şi două ţări din afara UE, Islanda şi Norvegia. Centrul şi-a început activitatea prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, suportul logistic fiind asigurat de către Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România.

„Nu vă aşteptaţi să vină cineva de la Bruxelles să rezolve problema protecţiei consumatorilor, în locul autorităţilor naţionale.” - Meglena Kuneva (Comisarul European pentru Protecţia Consumatorilor)
from gandul.info

Niciun comentariu: