sâmbătă, februarie 02, 2008

Lectia de marketing

Reducerile de preturi sau variantele de shopping „cumperi doua, platesti una“ ar fi trebuit sa ne capteze atentia. Shoppingul la solduri are insa citeva secrete pe care economistii si specialistii in marketing le cunosc foarte bine.

Reducerea dubla

Soldurile cresc vinzarile marilor magazine

Soldurile cresc vinzarile. Totul tine de psihologia noastra, a celor care scoatem banul din buzunar, iar noi inca nu avem o cultura a shoppingului.
Cum ne fac managerii si specialistii in marketing sa cheltuim mai mult? Simplu. Iata un mic „ghid al reducerilor“ care ar trebui sa va ajute sa faceti rapid calcule in fata marfii si sa nu cheltuiti mai mult decit de fapt va puteti permite doar pentru ca suna promitator si foarte la indemina ceea ce vi se ofera. Retailerii stiu foarte bine ca majoritatea dintre noi nu sintem buni la matematica. Si de aici se naste un profit. Cei mai multi ne-au tentat in aceasta luna, si mai ales in noaptea alba a shoppingului, cu duble reduceri. Acestea de fapt cresc veniturile lor, in timp ce pe clienti ii fac sa creada ca obtin mai mult decit obtin de fapt. Iata un calcul simplu. Una dintre reducerile pe care am vazut-o suna asa: „Cumperi un produs de 100 de lei cu o reducere de 45% oricind“ sau „Cumperi acelasi produs cu o reducere de 20% la raft si cu o reducere de 30% in plus la casa intr-o anumita perioada orara“. Suna bine, si cei mai multi ati crede ca veti obtine o reducere de 50% adunind cele doua reduceri, direct. Daca facem un calcul simplu, vedem ca de fapt platim nu 50 de lei, ci 56 de lei la un singur produs. Cum se calculeaza? Simplu. Cei 45% din 100 de lei inseamna ca vom plati pe produs, la raft, 55 de lei. Daca insa mergem pe a doua varianta si navalim in magazin la orele mentionate pentru dubla-reducere, pe linga faptul ca vom sta la coada si ca vom risca sa luam in graba un produs pe care nu l-am vrut, ajungem si sa platim mai mult. Calculul arata asa: 20% din 100 de lei inseamna ca vom plati la raft 80% din valoarea produsului, adica 80 de lei, in timp ce reducerea de 30% se aplica la valoarea restanta, si nu la pretul integral adica la 100 de lei. In consecinta, pretul va fi de cel putin 56 de lei la casa, si nu de fix 50 de lei, cum ati calcula in graba. La trei produse cumparate astfel, scoateti din buzunar cel putin 20 de lei in plus.

O chestiune de psihologie

Ceea ce Vestul a invatat de mult noi abia descoperim. Shoppingul e o „chestiune de psihologie“ si nimic mai mult. Studiul publicat de o companie americana a aratat ca, in 2007, majoritatea consumatorilor au avut tendinta sa prefere dubla-reducere considerind-o mai valoroasa, in conditiile in care, de fapt, consumatorul a cheltuit in general cu 30-50% mai mult decit si-a propus intrind in magazine. Ba mai mult, retailerii au obtinut aceasta diferenta scapind de marfa care oricum le-ar fi generat pierderi daca ar fi ramas pe stoc.

from monitorul de cluj

Niciun comentariu: